I forbindelse med din indflytning vil der blive afholdt et indflytningssyn, hvor du sammen med udlejer gennemgår boligen for eventuelle fejl/mangler. Indflytningssynet er gratis og tilbydes til alle lejere som en sikkerhed for, at du som lejer og udlejer er enige om lejlighedens stand ved din indflytning.
Såfremt du finder fejl/mangler efter indflytningssynet, skal disse fejl/mangler meddeles til Calum-Udlejning senest 14 dage efter, du har fået udleveret nøglen til din lejlighed.
Du kan søge om Boligstøtte til de fleste lejemål i Danmark, og du kan beregne hvor meget du cirka kan få i boligstøtte på linket her:
Link til: Beregning af boligstøtte
Link til: Søg boligstøtte
Affaldssortering er vigtigt – både for miljø og økonomi. Fejlsorteringer udløser ofte et gebyr fra affaldsselskabet. Dette gebyr videresendes / opkræves hus dig som lejer. Er du i tvivl om sortering, kan du bruge AVVs sorteringsguide.
Link til: Sorteringsguide
Rengøring kan nedsætte støvmængden og dermed antallet af fx husstøvmider i din bolig. Grundig rengøring reducerer desuden vækstmulighederne for svampesporer markant.
Gode råd
Luft ud med gennemtræk i forbindelse med rengøring.
Brug den brede side af støvsugernes gulvmundstykke langs paneler.
Støvsug reoler, persienner, lampeskærme og lignende med det lille mundstykke.
En hårdt opvredet klud i rent vand er god til at fjerne både støv og let snavs.
Anvend kun rengøringsmidler i vandet til gulvvask og fastgroet snavs.
Du misligholder din bolig, hvis du ikke udlufter eller opvarmer den korrekt.
Det er rigtig vigtigt, at du sørger for, at der bliver luftet ordentligt ud i dit lejemål. Selvom det bliver koldt udenfor, er det vigtigt, at du fortsætter med at lufte ud. Om vinteren er der nemlig større risiko for fugtskader, hvis du ikke lufter ud. Samtidig opholder man sig ofte mere indenfor om efteråret/vinteren, og derfor er det ekstra vigtigt at få udskiftet inde-luften, som du gør, når du lufter ud med gennemtræk.
Hvis du er interesseret i at vide mere omkring luftfugtigheden i din bolig, kan du anskaffe dig et hygrometer, der viser luftens fugtighed. For at udtrykke, hvor meget fugt der er i luften, benyttes udtrykket Relativ Fugtighed (RF).
Fugtigheden indendørs bør ikke overstige:
-45-50% RF om vinteren. Man kan tilstræbe en relativ luftfugtighed på 30-45%.
-60-65% RF om sommeren. Det kan dog være svært, når luften udenfor er varm og fugtig.
I ejendomme, hvor man bor tæt sammen, kan det ikke undgås, at man hører lyde fra de andre i ejendommen. I boliglovgivningen står der, at man ikke må tilsidesætte god skik og orden.
Gode råd til at minimere støj:
-Spil ikke musik for åbne vinduer.
-Skru ned for musik og tv i de sene aftentimer.
-Sæt ikke højtalere på vægge ind mod naboen.
-Giv naboen besked, hvis du skal holde fest.
-Tæpper på gulvene kan dæmpe støjen.
-Vælg støjsvage maskiner, når du anskaffer nye.
-Undgå støjende legetøj.
Hvis en beboer støjer meget, kan du klage til udlejer. Udlejer kan sanktionere støjende adfærd med advarsler. Og det kan i grove og gentagne tilfælde resultere i, at lejligheden opsiges. Ofte er den bedste løsning dog, at I taler sammen i ejendommen om problemerne og finder en løsning.
I forbindelse med din indflytning vil der blive afholdt et indflytningssyn, hvor du sammen med Din lejlighed kan opsiges med typisk tre måneders varsel til den 1. i en måned. Du kan se opsigelsesreglerne der er gældende for dit lejemål i din lejekontrakts §11.
Opsigelse skal ske skriftligt – enten via brev eller mail, og din opsigelse er først gyldig, når du har modtaget en bekræftelse på, at den opfylder alle formkrav.
Såfremt du ønsker at forlade dit lejemål inden udløbet af opsigelsesfristen, skal dette oplyses i forbindelse med opsigelsen.
Når dit lejemål er blevet opsagt, skal du være ude af lejemålet 14 dage før lejemålet ophører.
Bemærk at du ikke skal melde flytning på EL, Vand og Varme før lejemålet er endeligt ophørt, des. Du hæfter for forbruget i hele opsigelsesperioden inkl. de 14 dage udlejer har til istandsættelse. Ved fraflytningen forventes det, at lejemålet er tømt for alle dine ting og møbler samt at lejemålet er grundigt rengjort. Såfremt lejemålet ikke vurderes tilstrækkeligt rengjort, vil udlejer bestille et rengøringsfirma på din regning. Ved fraflytningen må du ikke henstille kasserede møbler og affald i / ved lejemålet – det skal køre væk. Af hensyn til de øvrige beboere og miljøet generelt vil henstillet inventar og affald blive fjernet på fraflyttende lejers regning.
Rengøringsvejledning / Tjekliste til rengøring ved fraflytning
Vi sørger for at aflæse både el, vand og varme ved fraflytning. Du skal således ikke selv foretage dig noget. Melder du flytning af el inden din opsigelse udløber, vil gebyrer m.m. blive modregnet på din flytteopgørelse.
Du må som lejer gerne selv finde håndværkere til istandsættelsesarbejdet af dit lejemål ved din fraflytning, så længe arbejdet bliver udført håndværksmæssigt korrekt. Derudover skal der rettes henvendelse til udlejer for farvekoder til maling. Hvis lejer selv sørger for istandsættelsen, skal istandsættelsen være færdig inden fraflytningssynet, det vil sige 14 dage før lejemålets ophør. Såfremt lejer ikke ønsker at forestå istandsættelsesarbejdet, sørger udlejer for dette, og lejer skal blot sørge for, at lejligheden er ryddet og rengjort på fraflytningsdagen.
Det er vigtigt, at du sørger for, at der bliver luftet ordentligt ud i dit lejemål. Selvom det bliver koldt udenfor, er det vigtigt, at du fortsætter med at lufte ud. Om vinteren er der nemlig større risiko for fugtskader, hvis du ikke lufter ud. Samtidig opholder man sig ofte mere indenfor om efteråret/vinteren, og derfor er det ekstra vigtigt at få udskiftet inde-luften, som du gør, når du lufter ud med gennemtræk. Bemærk der er særlige hensyn at tage i et lejemål med ventilations anlæg!
Om efteråret/vinteren er det særlig vigtigt at få luftet ud, men du skal gøre det i kortere tid end normalt – du kan nøjes med 5 minutter.
Sørg for gennemtræk. Luk vinduer op i begge sider af lejemålet, så den ‘brugte’ luft suges ud, og frisk erstatningsluft trækkes ind. Ellers når du ikke at skifte al luften ud på så kort tid.
Udluftningen skal ske 3-4 gange om dagen, og det kan for eksempel være morgen, eftermiddag og aften. Når det er koldt udenfor, og kontrasten mellem kulde og varme er stor, vil der dannes kondens, og derfor er der risiko for fugtskader. Derfor er det vigtigt at lufte ud.
Lad ikke bare et enkelt vindue stå på klem i flere timer. Det vil afkøle vægge og andre overflader. Kolde vægge kan give kondens og føre til fugtskader.
Når du laver mad, er det vigtigt at tænde for emhætten og lufte ud efter madlavningen, så den varme, fugtige luft bliver suget ud.
Der opstår mange partikler ved madlavning, og det er vigtigt, at man forsøger at fjerne disse via emhætten og udluftning. En god regel er at tænde emhætte 10 min før
Stearinlys afgiver store mængder af partikler ved afbrænding. Luft grundigt ud, når du har haft stearinlys tændt.
Læg mærke til, om ruderne dugger:
Hvis kanten af dug på indersiden af ruden bliver over 2 cm bred, er det tegn på, at du skal lufte mere ud. Tør dug væk med fx køkkenrulle eller klud, så det ikke senere udvikler sig til skimmelsvamp.
Når du har været i bad, skal du sørge for, at den fugtige luft kommer helt ud af din bolig. Tænd derfor ventilatoren inden du går i bad, og lade den være tændt et godt stykke tid efter du er færdig med badet. Herudover er det en god ide at åbne vinduet, så dampen kommer helt ud af din bolig.
Hvis du åbner badeværelsesdøren, spreder du bare den fugtige luft til resten af boligen, så sørg for at døren til badeværelset holdes lukket.
Damp og varme skal suges ud gennem ventilatoren i badeværelset (og vinduet).
Tør aldrig tøj indenfor. En almindelig tøjvask indeholder 2-3 liter vand pr. vask, der bliver frigivet til luften, når tøjet tørrer. Det kan blive en udfordring for indeklimaet, som kan resultere i fugtskader. Derfor er det godt at tillære sig nogle enkle tørrevaner, der kommer indeklimaet til undsætning, hvis det er nødvendigt at tørre tøj indenfor.
Sørg for at tøjet centrifugeres ved minimum 1000 omdrejninger – og gerne mere. Det får vandet ud af tøjet, som dermed tørrer hurtigere.
Det er altid bedst at tørre tøjet uden for, men hvis det er nødvendigt at tørre tøj indenfor er det vigtigt, at der er en god ventilation i det rum, hvor tøjet tørres, fx med et åbent vindue eller en ventilator, der reagerer på fugtprocenten i rummet. Hold også døren til det rum, hvor tøjet tørrer, lukket. Så slipper du for, at fugten spredes i hele lejligheden. Hvis muligt er det bedst at tørre tøjet i et vådrum som badeværelset, der er bygget til at modstå fugt og suge den ud via en ventilator.
Når dit lejemål er blevet opsagt, skal du være ude af lejemålet 14 dage, før lejemålet ophører. Der aftales tid for fraflytningssyn ved opsigelsen. Ved fraflytningssynet vil du få udleveret en digital rapport – du vil blive bedt om at kvittere for modtagelsen af denne.
Ved fraflytningen forventes det, at lejemålet er tømt for alle dine ting og møbler, samt at lejemålet er grundigt rengjort. Såfremt lejemålet ikke vurderes tilstrækkeligt rengjort og alle genstande fjernet, vil udlejer bestille et oprydnings- / rengøringsfirma på din regning Det der skal rengøres er blandt andet:
-Bordplade skal rengøres
-Håndvask, armatur og bundprop skal rengøres og eventuelt afkalkes. Check også vandlås.
-Alle skuffer / skabe skal gøres rent både indvendigt og udvendigt samt ovenpå (Husk overskabe ovenpå disse).
-Sokkel under skabe skal rengøres
-Køleskab skal rengøres
-Fryser skal afrimes og rengøres
-Opvaskemaskine / vaskemaskine / Tørretumbler skal rengøres både udvendige og indvendigt
-Komfur skal rykkes ud og rengøres både ovenpå, foran og bagved og på sider. Herunder væg bag komfur.
-Ovn skal rengøres indvendigt og alle bageplader samt bagerist skal rengøres
-Emhætte skal rengøres, herunder filter
-Stikkontakter, fodlister og dør skal rengøres
-Fliser skal rengøres og eventuelt afkalkes
-Håndvask, armatur og bundprop skal rengøres og eventuelt afkalkes Afløb i håndvasken skal renses
-Toilet skal rengøres og eventuelt afkalkes
-Brusearmatur skal rengøres og eventuelt afkalkes
-Vægge, skabe, lamper og dør skal rengøres
-Vaskemaskine / Tørretumbler skal rengøres
-Gulv skal vaskes
-Gulvafløb skal renses
-Skabe, radiatorer, døre og fodlister skal vaskes af
-Stikkontakter, fodlister og døre skal rengøres
-Gulv skal vaskes
-Hoveddør skal gøres ren både udvendigt og indvendigt
-Gulv skal vaskes
-Stikkontakter, fodlister og døre skal rengøres
-Evt. Kælderrum / Skur skal ryddes og fejes
-Evt. Altan / Teresse skal rengøres og algebehandles
-Evt. Have skal fremstå optisk velplejet fri for ukrudt, indkørsel fejet, græs og hæk skal være klippet.
-Alle vinduer skal pudses både udvendige og indvendigt.
for dig som allerede er registrert og har en profil
Enter your email address and we will send you a link to change your password.